خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
deli meat
Tobacco
Window repair
خرید یخچال ال جی
Window repair
فلنج
تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf
تاريخ : 17 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ali | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf :

مقدمه
هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعدادها و توانایی‌ها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آن ها می باشد. آثار مكشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدن گوناگون اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حكومت اجتماعی وضع زندگی ویژه ملت ها است.

اسلام در میان اعراب بادیه نشین طلوع كرد كه مذهبشان ستاره پرستی و بت پرستی بود. ستارگان در صحرا چراغ راهنمایی كاروانیان بودند و كعبه بت های قبایل نیمه عرب و بومیان كه سالی یكبار به پرستش آن ها به كعبه روی می آوردند.

اعراب هنر چندانی نداشتند. هنر عمده آن ها شعر بود كه شعرای عهد جاهلیت بر طومار می نوشتند و به در كعبه می آویختند. هنر دیگر آن ها تزیین مایحتاج زندگی: مشك های آب فرش خیمه ها و ساز و برگ اسبان و جهاز شتران بود. هنر اعراب بعد از فتح كشورهای همسایه بخصوص ایران تحت تأثیر قرار گرفت و به شكوفایی خود رسید.

روح هنر اسلامی
گرچه وحدت خود یك حقیقت كاملاً عینی است بنظر انسان یك مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می كند. این امر فیزیكی دو عامل كه از روحیه و طرز تفكر مردم سامی نژاد بر می خیزد علت انتزاعی بودن هنز اسلامی است. اسلام مبتنی بر توحید است و وحدت را نمی توان با هیچ تصویری نمودار ساخت و بیان كرد. لكن به كار بردن تصویر در هنر اسلامی بكلی منع نشده است در هنری كه اختصاص به امور دینی ندارد می توان از تصویر استفاده كرد به شرطی كه تصویر

 

خداوند و یا صورت پیغمبر اسلام (ص) نباشد. تصویری كه سایه می افكند استثنائی جایز است به شرحی كه یك تصویر هندسی از حیوانات باشد. چنانكه در آثار معماری قصور و جواهرات و تزیینات دیده می شود. تصویر نباتات و حیوانات بطور كلی جایز است لكن فقط طرح های هندسی گیاهی است كه قطعاَ متعلق به هنر دین اسلام است وجود نداشتن تصاویر در مسابقه در مرتبه اول یك هدف منفی دارد و آن از میان برداشتن هرگونه حضوری است كه ممكن است در مقابل حضور خداوند جلوه كند و باعث اشتباه و خطا شود به علت نقصی كه در هر تمثیل وجود دارد. در مرتبه ثانی وجود نداشتن تصویر یك هدف و غایت مثبت دارد كه

آن تأكید جنبه تنزیه باریتعالی است بدین معنی كه ذات مقدس او را نمی توان با هیچ چیز سنجید. دارویی كه این مرض گیجی و اشتباه را علاج می كند حكمت است كه هر چیز را در جای خود قرار می دهد. در هنر به كار بردن حكمت یعنی درك این حقیقت كه هر اثر هنری باید طبق قوانینی ساخته و پرداخته شود. همچنین معماری اسلامی سعی نمی كند كه سنگینی طبیعی سنگ را با نشان دادن یك حركت صعودی در سنگ مرتفع سازد چنانچه در معماری گوتیك متداول است. اعتدال بی حركت مستلزم عدم حركت است لكن در معماری اسلامی ماده سنگین و بی شكل با حكاكی طرح های تزیینی زخرفی و اسلیمی

و حجاری به اشكال مقرنس و مشبك سبكی شبیه به اشیاء حاكی ماوراء یافته است و بدین وسیله نور بر هزار جهت تابیده و سنگ و گچ را مبدل به یك جوهر قیمتی می سازد. این امر ثابت می كند كه غیبت هنر اسلامی یعنی وجود نداشتن هرگونه میل ذهنی و درونی یا انگیزه احساسات باطنی هیچ رابطه ای با روش استدلالی حرف یا راسیونالیزم ندارد و راسیونالیسم چیست مگر محدود كردن عقل به حدود بشری؟ و همین محدودیت است كه در معماری رنسانس و

تعبیر درونی و زنده كه در آن دوره از معماری شده است نمودار است و طبق آن سنگ را به نحوی بكار می بردند كه انكار دارای برخی خصایص بشری و روانی است. همچنین مطابق با قول استادان اسلامی كه مؤید این امر است می‌توان گفت كه هنر عبارتست از ساختن و پرداختن اشیاء مطابق با طبیعت و فطرت آن‌ها كه بالقوه زیبا است چون از دست خداوند آمده است هنر یعنی ماده را شرافت و اصالت بخشیدن. این قوانین بخوبی در هنر معماری اسلامی مشهود است به عنوان مثال مسجد دوره اول اسلام كه یك تالار بزرگ نماز با یك سقف عریض مسطح است كه به وسیله یك عده ستون هائی كه واقعاً مانند یك

نخلستان است نگاه داشته شده است انسان را به یاد محیط صحرا گردان می اندازد. در هر سرزمینی كه اسلام انواع قلبی معماری را در خود جذب كرد مانند امپراطوری بیزانس (روم) و ایران و هندوستان صور و اشكال موجود بسوی دقت بیشتر هندسی توسعه یافت. این امر بصورت كیفی است و بدون شك در هندوستان است كه شدیدترین تضاد بین معماری محلی و معماری اسلامی در معماری هند در عین حال كه خشن و پیچیده است ساده و غنی است مانند یك كوه مقدس پر از غارهای مخفی در حالی كه معماری اسلامی تمایل به روشنی و وضوح و اعتدال و متانت است.

هنر در نخستین سال های اسلام
نخستین شكوفایی هنر اسلامی در دمشق كه امروزه سوریه نامیده می شود بود كه این شهر در آن زمان پایتخت نیز بود. دور نخستین نام خود را از اولین سلسله اسلامی یعنی حامی خویش «اموی» گرفت. این وضع تا حدود سال 750 میلادی كه پایخت از سوریه به بین النهرین منتقل شد سلسله ای جدید بنام عباسی به قدرت رسید ادامه داشت و از آن پس با حمایت خفای شرقی سبكی نوین بسرعت رو به تكامل گذاشت. در حال حاضر ما از هنر فلزكاری، نساجی و تذهیب كاری آن زمان عملاً هیچ اطلاعی نداریم اما با توجه به ظروف سفالین سوای ظروف بدون لعاب كه صرفاَ جنبه استفاده عمومی داشته، قوانین فقط كوزه های نسبتاً بزرگ با پوشش لعابی قلیای آبی، سبز را كه ابتدا به وسیله پارتی ها به وجود آمده بود به دوران اموی ها نسبت دهیم. موقعیت معماری به دلیل به جای ماندن بناهای مذهبی و غیر مذهبی متفاوت است مهمترین این بناها قبه الصفحه، مسجد الاقصی در اورشلیم، مسجد اعظم دمشق چند شهرك و دژ و شمار زیادی كاخ واقع در حاشیه صحرا است كه پسرانشان آن ها را بنا كرده اند.

مسجد قبه الصخره در 687 م/65 هـ. به وسیله خلیفه عبدالملك پایه گذاری و در 691م/69 تكمیل شد مسجدالاقصی نیز به دست عبدالملك ساخته شد ولی بعدها چندین بار مورد تجدید ساختمان قرار گرفت امروزه از بنای اصلی و نخستین آن اندكی بیش باقی نمانده است. ساختمان مسجد اعظم دمشق در 705م/83 به وسیله خلیفه ولید آغاز و در 715م/93 به پایان رسید. كلیه این بناها و ساختمان های تاریخی، زیبا و قابل توجه است، مساجد بخاطر معماری و تزییناتشان كه غالباَ موزائیك كاری است شهرها به خاطر طرح و نقشه كاخ ها به دلیل گچبری ها و نقاشی ها و پرتوی كه بر ماتهیت و وضع زندگی معاصرشان می افكنند حائز اهمیت هستند. نقشه قبه الصخره هشت ضلعی یا بیشتر شامل یك هشت گوشه بسته بیرونی است كه دو هشت گوشه باز استوار بر ستون ها را در بر می گیرد بر فراز این ها قبله ای روی ساقه ای بلند و دایره شكل بنا شده است. این نقشه نمایشگر كاری زیباست كه قبلاَ در دنیای بیزانس عهد یوستینانوس در كلیساهای مانند سن سرگیوی و باكوس قسطنطنیه (526-537 م) و سن ویتاله در راونا (526-547 م) راه تكامل را پیموده بوده است نزئینات داخلی آن نیز نه فقط به مقدار زیاد مرهون هنر مسیحی سوریه و فلسطین است بلكه به سراسر دنیای بیزانس هم مدیون است.

نقش هنرهای زیبا در نظام آموزش اسلام
چنین است كه هنر اسلامی برای آیین اصالت روان جدید در حكم كتاب بسته ای است. بیشتر از آن جهت كه به ندرت به بازنمایی انسان، آنگونه كه در هنر اروپایی رواج دارد، می پردازد. در تمدن غرب كه از هنر یونانی و شمایل نگاری مسیحی متأثیر بوده است، تصویر انسان در هنرهای تجسمی اولویت دارد، در حالی كه در دنیای اسلام تمثال انسان نقش فرعی داشته، به طور كلی از قلمرو و مناسك دینی غایب است. نفی صورت نگاری در اسلام هم مطلق است و

هم مشروط مطلق نسبت به هر تصویر و تمثالی كه می تواند مورد پرستش قرار گیرد و مشروط نسبت به حود و اشكالی كه به موجودات زنده تشبه می چوبند. مورد اشاره ما سخن پیامبر (ص) است كه ضمن آن هنرمندانی را كه می كوشند خلقت خدا را تقلید كنند محكوم ساخته می‌فرماید در عالم دیگر به آنان امر خواهد شد كه به آثار خود حیات ببخشد و آنان از ناتوانی خود در اجرای این فرمان معذب خواهند بود. این حدیث به صورت های مختلف تعبیر شده است برداشت عمومی چنین است كه كور نیست و مقصودی فی نفسه پلید و گفر آمیز را محكوم ساخته است. در نتیجه، شمایل نگاری در اسلام در مدتی كه توهم حیات را بر نیانگیزد مجاز شمرده می شود. برای نمونه در نقاشی مینیاتور از پرسپكتیو كه فضای سه بعدی را تداعی می كند پرهیز می شود.

بینش اروپایی منع و محدودیتی را كه اسلام در قلمرو هنرهای تجمعی روا دانسته است افراطی می پندارد و آن را موجود فرهنگی می داند. با این همه تاریخ هنر اروپایی نیز بر مخالفت اسلام با شمایل نگاری صحه می گذارد. هنر اروپایی به شكلی كه از قرون وسطی به بعد بسط و گسترش یافته به عبارت دیگر از آغاز پیدایش ناتورالیسم در دوره رنسانی در بی اعتبار ساختن مذهب نقش عظیمی داشته است. فراموش نشود كه تصویر بشر همواره تصویری است كه او خود ترسیم می كند تصویر به مصور مشتبه می شود و این چنین او هرگز می تواند خود را از افسون تصویر خویش كاملاً رها سازد. كل جزیان هنر اروپاییو تمامی

مراحل فعل و انفعال آن كه با شتابی فزاینده، قرین بوده است عموماَ گفتگوی انسان با تصویر است اسلام همان مراحل نخستین این نمایش و بازی مبهم و شبهه آخرین میان آینه های روانی بشر را طرد كرد و بدین گونه شأن و منزلت ازلی انسان را حفظ نمود. مفاهیم اروپایی و اسلامی هنر آن قدر متفاوتند كه انسان شك می كند اشتراك در كلماتی جون هنر و هنری بیش از آنكه به تفاهم موجب سوء تفاهم شوند صورت و شمایل بشری تقریباَ عنصر غالب در هنر

اروپایی است. نتیجتاً در سلسله مراتب هنر اروپایی چهره پردازی و مجسمه سازی بالاترین مرتبه را دارا می باشد و هنر مطلق خوانده می شود. شأن هنرهای تزیینی از آن هم نازل تر است. معیار سنجش یك فرهنگ هنری در بینش اروپایی توانایی آن در تسیم طبیعت و حتی بیش از آن در تصویر انسان است. در مقابل، هدف اصلی هنر در بینش اسلامی تقلید یا توصیف طبیعت نیست بلكه شكل دادن به محیط انسان است. چرا كه فعل بشر هرگز با هنر برابر نخواهد بود.

تأثیر هنر معماری اسلامی بر ایران از زمان صدر اسلام تا عصر سلجوقیان
با وجود بسط قلمرو اسلام و فتوحات مسلمین در اقصی نقاط ایران تا مدت ها هنر معماری همچنان به عناصر گذشته متكی بود. از آن پس هنرمندان مسلمان با تكیه بر عناصر هنری گذشته خود بویژه هنر عصر ساسانی و با الهام از روح اسلامی معماری ایران را رونق تازه بخشیدند و با ابداعات خود معماری جدیدی را در این دوران بنیاد نهادند. به موازات گسترش حوزه نفوذ اسلام و به دلایل دینی، اقتصادی و نظامی ضرورت احداث بناهای تازه احساس شد و بناهایی مانند

مدرسه، پل، كاروانسرا و قلعه در شهرها و جاده های كاروانی ایجاد گردید. در آغاز حكومت اسلامی احداث مساجد در مقایسه با سایر بناهای اسلامی اهمیت بیشتری داشت. مساجد اولیه بناهایی بسیار ساده بودند گرچه در ایران از مساجد و بناهای اولیه اسلام نمونه های زیادی به جا نمانده ولی طبق متون تاریخی در دو قرن اولیه اسلام سنت و شیوه معماری و نوع مصالح دوره ساسانی رواح داشته است. تحقیقات باستانشناسی و تاریخی نشان داده كه مساجدی مانند مسجد شوش و از قدیمی ترین نمونه های مساجد در ایران دوره اسلامی است. ضمن كاوش های هیأت باستانشناسی فرانسوی در محوطه باستانی شوش

بقایای مسجدی كشف شد كه طرحی بسیار ساده داشت و شبستانی ستوندار در یك طرف آن ساخته شده بود. این مسجد از خشت بنا شده و فاقد تزیینات بوده است در سال های اخیر در فهرج نیز مسجدی شناسایی شد كه به اعتقاد معماران و محققان متعلق به صدر اسلام است كه قدمت آن به قرن اول هجری می رسد شیوه بنا و ویژگی‌های این مسجد به معماری بناهای ساسانی شباهت دارد و مكان دقیق آن در دوازده كیلومتری شرق جاده یزد-كرمان واقع شده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *