خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
deli meat
Tobacco
Window repair
خرید یخچال ال جی
Window repair
فلنج
مقالات من

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بررسي روش توليد ترخينه (نوعي غذاي تخميري سنتي) و تعيين مقدار ريزمغذيهاي آهن و کلسيم در آن تحت pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسي روش توليد ترخينه (نوعي غذاي تخميري سنتي) و تعيين مقدار ريزمغذيهاي آهن و کلسيم در آن تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله بررسي روش توليد ترخينه (نوعي غذاي تخميري سنتي) و تعيين مقدار ريزمغذيهاي آهن و کلسيم در آن تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسي روش توليد ترخينه (نوعي غذاي تخميري سنتي) و تعيين مقدار ريزمغذيهاي آهن و کلسيم در آن تحت pdf :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: دومین همایش ملی علوم و صنایع غذایی
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
علی حیدری – دانشجوی کارشناسی صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد
آرش قیطران پور – دانشجوی کارشناسی ارشد – صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد
علی شریف – استادیار گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد
احمد باغبانی – دانشجوی کارشناسی صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:
ترخینه یکی از محصولات تخمیری سنتی ایران می باشد که عمدتاً مخلوطی از دوغ و بلغور گندم می باشد در این تحقیق علاوه بر ذکر نحوهی تولید سنتی ترخینه، میزان آهن و کلسیم آن نیز به علت نقش مهمی که در بدن دارند مورد بررسی قرار گرفته است نمونههای ترخینهی خشک ازشهرستانهای دالاهوو و هرسوین استان کرمانشاه تهیه و به آزمایشگاه منتقل شد نمونهها پس از آماده سازی در دستگاه اسپکترو فتومتر جهت تعیین آهن و کلسیم مورد بررسی قرار گرفتند نتایج نشان داد که در هر گرم ترخینه 11/9±1/3mg کلسیم وجود داشت اما مقدار آهن در آن ناچیز بوود بنابراین مصرف ترخینه به عنوان منبع مناسبی از کلسیم توصیه میشود


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 17 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ali | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقيق در مورد هنر اسلامي تحت pdf :

مقدمه
هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعدادها و توانایی‌ها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آن ها می باشد. آثار مكشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدن گوناگون اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حكومت اجتماعی وضع زندگی ویژه ملت ها است.

اسلام در میان اعراب بادیه نشین طلوع كرد كه مذهبشان ستاره پرستی و بت پرستی بود. ستارگان در صحرا چراغ راهنمایی كاروانیان بودند و كعبه بت های قبایل نیمه عرب و بومیان كه سالی یكبار به پرستش آن ها به كعبه روی می آوردند.

اعراب هنر چندانی نداشتند. هنر عمده آن ها شعر بود كه شعرای عهد جاهلیت بر طومار می نوشتند و به در كعبه می آویختند. هنر دیگر آن ها تزیین مایحتاج زندگی: مشك های آب فرش خیمه ها و ساز و برگ اسبان و جهاز شتران بود. هنر اعراب بعد از فتح كشورهای همسایه بخصوص ایران تحت تأثیر قرار گرفت و به شكوفایی خود رسید.

روح هنر اسلامی
گرچه وحدت خود یك حقیقت كاملاً عینی است بنظر انسان یك مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می كند. این امر فیزیكی دو عامل كه از روحیه و طرز تفكر مردم سامی نژاد بر می خیزد علت انتزاعی بودن هنز اسلامی است. اسلام مبتنی بر توحید است و وحدت را نمی توان با هیچ تصویری نمودار ساخت و بیان كرد. لكن به كار بردن تصویر در هنر اسلامی بكلی منع نشده است در هنری كه اختصاص به امور دینی ندارد می توان از تصویر استفاده كرد به شرطی كه تصویر

 

خداوند و یا صورت پیغمبر اسلام (ص) نباشد. تصویری كه سایه می افكند استثنائی جایز است به شرحی كه یك تصویر هندسی از حیوانات باشد. چنانكه در آثار معماری قصور و جواهرات و تزیینات دیده می شود. تصویر نباتات و حیوانات بطور كلی جایز است لكن فقط طرح های هندسی گیاهی است كه قطعاَ متعلق به هنر دین اسلام است وجود نداشتن تصاویر در مسابقه در مرتبه اول یك هدف منفی دارد و آن از میان برداشتن هرگونه حضوری است كه ممكن است در مقابل حضور خداوند جلوه كند و باعث اشتباه و خطا شود به علت نقصی كه در هر تمثیل وجود دارد. در مرتبه ثانی وجود نداشتن تصویر یك هدف و غایت مثبت دارد كه

آن تأكید جنبه تنزیه باریتعالی است بدین معنی كه ذات مقدس او را نمی توان با هیچ چیز سنجید. دارویی كه این مرض گیجی و اشتباه را علاج می كند حكمت است كه هر چیز را در جای خود قرار می دهد. در هنر به كار بردن حكمت یعنی درك این حقیقت كه هر اثر هنری باید طبق قوانینی ساخته و پرداخته شود. همچنین معماری اسلامی سعی نمی كند كه سنگینی طبیعی سنگ را با نشان دادن یك حركت صعودی در سنگ مرتفع سازد چنانچه در معماری گوتیك متداول است. اعتدال بی حركت مستلزم عدم حركت است لكن در معماری اسلامی ماده سنگین و بی شكل با حكاكی طرح های تزیینی زخرفی و اسلیمی

و حجاری به اشكال مقرنس و مشبك سبكی شبیه به اشیاء حاكی ماوراء یافته است و بدین وسیله نور بر هزار جهت تابیده و سنگ و گچ را مبدل به یك جوهر قیمتی می سازد. این امر ثابت می كند كه غیبت هنر اسلامی یعنی وجود نداشتن هرگونه میل ذهنی و درونی یا انگیزه احساسات باطنی هیچ رابطه ای با روش استدلالی حرف یا راسیونالیزم ندارد و راسیونالیسم چیست مگر محدود كردن عقل به حدود بشری؟ و همین محدودیت است كه در معماری رنسانس و

تعبیر درونی و زنده كه در آن دوره از معماری شده است نمودار است و طبق آن سنگ را به نحوی بكار می بردند كه انكار دارای برخی خصایص بشری و روانی است. همچنین مطابق با قول استادان اسلامی كه مؤید این امر است می‌توان گفت كه هنر عبارتست از ساختن و پرداختن اشیاء مطابق با طبیعت و فطرت آن‌ها كه بالقوه زیبا است چون از دست خداوند آمده است هنر یعنی ماده را شرافت و اصالت بخشیدن. این قوانین بخوبی در هنر معماری اسلامی مشهود است به عنوان مثال مسجد دوره اول اسلام كه یك تالار بزرگ نماز با یك سقف عریض مسطح است كه به وسیله یك عده ستون هائی كه واقعاً مانند یك

نخلستان است نگاه داشته شده است انسان را به یاد محیط صحرا گردان می اندازد. در هر سرزمینی كه اسلام انواع قلبی معماری را در خود جذب كرد مانند امپراطوری بیزانس (روم) و ایران و هندوستان صور و اشكال موجود بسوی دقت بیشتر هندسی توسعه یافت. این امر بصورت كیفی است و بدون شك در هندوستان است كه شدیدترین تضاد بین معماری محلی و معماری اسلامی در معماری هند در عین حال كه خشن و پیچیده است ساده و غنی است مانند یك كوه مقدس پر از غارهای مخفی در حالی كه معماری اسلامی تمایل به روشنی و وضوح و اعتدال و متانت است.

هنر در نخستین سال های اسلام
نخستین شكوفایی هنر اسلامی در دمشق كه امروزه سوریه نامیده می شود بود كه این شهر در آن زمان پایتخت نیز بود. دور نخستین نام خود را از اولین سلسله اسلامی یعنی حامی خویش «اموی» گرفت. این وضع تا حدود سال 750 میلادی كه پایخت از سوریه به بین النهرین منتقل شد سلسله ای جدید بنام عباسی به قدرت رسید ادامه داشت و از آن پس با حمایت خفای شرقی سبكی نوین بسرعت رو به تكامل گذاشت. در حال حاضر ما از هنر فلزكاری، نساجی و تذهیب كاری آن زمان عملاً هیچ اطلاعی نداریم اما با توجه به ظروف سفالین سوای ظروف بدون لعاب كه صرفاَ جنبه استفاده عمومی داشته، قوانین فقط كوزه های نسبتاً بزرگ با پوشش لعابی قلیای آبی، سبز را كه ابتدا به وسیله پارتی ها به وجود آمده بود به دوران اموی ها نسبت دهیم. موقعیت معماری به دلیل به جای ماندن بناهای مذهبی و غیر مذهبی متفاوت است مهمترین این بناها قبه الصفحه، مسجد الاقصی در اورشلیم، مسجد اعظم دمشق چند شهرك و دژ و شمار زیادی كاخ واقع در حاشیه صحرا است كه پسرانشان آن ها را بنا كرده اند.

مسجد قبه الصخره در 687 م/65 هـ. به وسیله خلیفه عبدالملك پایه گذاری و در 691م/69 تكمیل شد مسجدالاقصی نیز به دست عبدالملك ساخته شد ولی بعدها چندین بار مورد تجدید ساختمان قرار گرفت امروزه از بنای اصلی و نخستین آن اندكی بیش باقی نمانده است. ساختمان مسجد اعظم دمشق در 705م/83 به وسیله خلیفه ولید آغاز و در 715م/93 به پایان رسید. كلیه این بناها و ساختمان های تاریخی، زیبا و قابل توجه است، مساجد بخاطر معماری و تزییناتشان كه غالباَ موزائیك كاری است شهرها به خاطر طرح و نقشه كاخ ها به دلیل گچبری ها و نقاشی ها و پرتوی كه بر ماتهیت و وضع زندگی معاصرشان می افكنند حائز اهمیت هستند. نقشه قبه الصخره هشت ضلعی یا بیشتر شامل یك هشت گوشه بسته بیرونی است كه دو هشت گوشه باز استوار بر ستون ها را در بر می گیرد بر فراز این ها قبله ای روی ساقه ای بلند و دایره شكل بنا شده است. این نقشه نمایشگر كاری زیباست كه قبلاَ در دنیای بیزانس عهد یوستینانوس در كلیساهای مانند سن سرگیوی و باكوس قسطنطنیه (526-537 م) و سن ویتاله در راونا (526-547 م) راه تكامل را پیموده بوده است نزئینات داخلی آن نیز نه فقط به مقدار زیاد مرهون هنر مسیحی سوریه و فلسطین است بلكه به سراسر دنیای بیزانس هم مدیون است.

نقش هنرهای زیبا در نظام آموزش اسلام
چنین است كه هنر اسلامی برای آیین اصالت روان جدید در حكم كتاب بسته ای است. بیشتر از آن جهت كه به ندرت به بازنمایی انسان، آنگونه كه در هنر اروپایی رواج دارد، می پردازد. در تمدن غرب كه از هنر یونانی و شمایل نگاری مسیحی متأثیر بوده است، تصویر انسان در هنرهای تجسمی اولویت دارد، در حالی كه در دنیای اسلام تمثال انسان نقش فرعی داشته، به طور كلی از قلمرو و مناسك دینی غایب است. نفی صورت نگاری در اسلام هم مطلق است و

هم مشروط مطلق نسبت به هر تصویر و تمثالی كه می تواند مورد پرستش قرار گیرد و مشروط نسبت به حود و اشكالی كه به موجودات زنده تشبه می چوبند. مورد اشاره ما سخن پیامبر (ص) است كه ضمن آن هنرمندانی را كه می كوشند خلقت خدا را تقلید كنند محكوم ساخته می‌فرماید در عالم دیگر به آنان امر خواهد شد كه به آثار خود حیات ببخشد و آنان از ناتوانی خود در اجرای این فرمان معذب خواهند بود. این حدیث به صورت های مختلف تعبیر شده است برداشت عمومی چنین است كه كور نیست و مقصودی فی نفسه پلید و گفر آمیز را محكوم ساخته است. در نتیجه، شمایل نگاری در اسلام در مدتی كه توهم حیات را بر نیانگیزد مجاز شمرده می شود. برای نمونه در نقاشی مینیاتور از پرسپكتیو كه فضای سه بعدی را تداعی می كند پرهیز می شود.

بینش اروپایی منع و محدودیتی را كه اسلام در قلمرو هنرهای تجمعی روا دانسته است افراطی می پندارد و آن را موجود فرهنگی می داند. با این همه تاریخ هنر اروپایی نیز بر مخالفت اسلام با شمایل نگاری صحه می گذارد. هنر اروپایی به شكلی كه از قرون وسطی به بعد بسط و گسترش یافته به عبارت دیگر از آغاز پیدایش ناتورالیسم در دوره رنسانی در بی اعتبار ساختن مذهب نقش عظیمی داشته است. فراموش نشود كه تصویر بشر همواره تصویری است كه او خود ترسیم می كند تصویر به مصور مشتبه می شود و این چنین او هرگز می تواند خود را از افسون تصویر خویش كاملاً رها سازد. كل جزیان هنر اروپاییو تمامی

مراحل فعل و انفعال آن كه با شتابی فزاینده، قرین بوده است عموماَ گفتگوی انسان با تصویر است اسلام همان مراحل نخستین این نمایش و بازی مبهم و شبهه آخرین میان آینه های روانی بشر را طرد كرد و بدین گونه شأن و منزلت ازلی انسان را حفظ نمود. مفاهیم اروپایی و اسلامی هنر آن قدر متفاوتند كه انسان شك می كند اشتراك در كلماتی جون هنر و هنری بیش از آنكه به تفاهم موجب سوء تفاهم شوند صورت و شمایل بشری تقریباَ عنصر غالب در هنر

اروپایی است. نتیجتاً در سلسله مراتب هنر اروپایی چهره پردازی و مجسمه سازی بالاترین مرتبه را دارا می باشد و هنر مطلق خوانده می شود. شأن هنرهای تزیینی از آن هم نازل تر است. معیار سنجش یك فرهنگ هنری در بینش اروپایی توانایی آن در تسیم طبیعت و حتی بیش از آن در تصویر انسان است. در مقابل، هدف اصلی هنر در بینش اسلامی تقلید یا توصیف طبیعت نیست بلكه شكل دادن به محیط انسان است. چرا كه فعل بشر هرگز با هنر برابر نخواهد بود.

تأثیر هنر معماری اسلامی بر ایران از زمان صدر اسلام تا عصر سلجوقیان
با وجود بسط قلمرو اسلام و فتوحات مسلمین در اقصی نقاط ایران تا مدت ها هنر معماری همچنان به عناصر گذشته متكی بود. از آن پس هنرمندان مسلمان با تكیه بر عناصر هنری گذشته خود بویژه هنر عصر ساسانی و با الهام از روح اسلامی معماری ایران را رونق تازه بخشیدند و با ابداعات خود معماری جدیدی را در این دوران بنیاد نهادند. به موازات گسترش حوزه نفوذ اسلام و به دلایل دینی، اقتصادی و نظامی ضرورت احداث بناهای تازه احساس شد و بناهایی مانند

مدرسه، پل، كاروانسرا و قلعه در شهرها و جاده های كاروانی ایجاد گردید. در آغاز حكومت اسلامی احداث مساجد در مقایسه با سایر بناهای اسلامی اهمیت بیشتری داشت. مساجد اولیه بناهایی بسیار ساده بودند گرچه در ایران از مساجد و بناهای اولیه اسلام نمونه های زیادی به جا نمانده ولی طبق متون تاریخی در دو قرن اولیه اسلام سنت و شیوه معماری و نوع مصالح دوره ساسانی رواح داشته است. تحقیقات باستانشناسی و تاریخی نشان داده كه مساجدی مانند مسجد شوش و از قدیمی ترین نمونه های مساجد در ایران دوره اسلامی است. ضمن كاوش های هیأت باستانشناسی فرانسوی در محوطه باستانی شوش

بقایای مسجدی كشف شد كه طرحی بسیار ساده داشت و شبستانی ستوندار در یك طرف آن ساخته شده بود. این مسجد از خشت بنا شده و فاقد تزیینات بوده است در سال های اخیر در فهرج نیز مسجدی شناسایی شد كه به اعتقاد معماران و محققان متعلق به صدر اسلام است كه قدمت آن به قرن اول هجری می رسد شیوه بنا و ویژگی‌های این مسجد به معماری بناهای ساسانی شباهت دارد و مكان دقیق آن در دوازده كیلومتری شرق جاده یزد-كرمان واقع شده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تفسير تاريخچه دياژنتيکي رسوبات کربناتي پالئوسن بالايي شرق حوضه کپه داغ بر اساس داده هاي سنگ نگاري و ايزوتوپي تحت pdf دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تفسير تاريخچه دياژنتيکي رسوبات کربناتي پالئوسن بالايي شرق حوضه کپه داغ بر اساس داده هاي سنگ نگاري و ايزوتوپي تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله تفسير تاريخچه دياژنتيکي رسوبات کربناتي پالئوسن بالايي شرق حوضه کپه داغ بر اساس داده هاي سنگ نگاري و ايزوتوپي تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تفسير تاريخچه دياژنتيکي رسوبات کربناتي پالئوسن بالايي شرق حوضه کپه داغ بر اساس داده هاي سنگ نگاري و ايزوتوپي تحت pdf :

سال انتشار: 1379

محل انتشار: چهارمین همایش انجمن زمین شناسی ایران

تعداد صفحات: 4

نویسنده(ها):

اسداله محبوبی – گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سیدرضا موسوی حرمی – گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده:

سازندچهل کمان با سن پالئوسن بالایی که از رسوبات کربناتی و سیلیسی آواری و مقدار ناچیزی تبخیری تشکیل شده است، در حوضه رسوبی کپه داغ واقع در شمال شرق ایران قرار دارد. مطالعات سنگ نگاری نشان داده است که رسوبات کربناتی این سازند در یک پلاتفرم کم عمق از نوع رمپ و در چهار زیر محیط دریایی باز، پشته، لاگون نیمه بسته و پهنه های جزر و مدی برجای گذاشته شده اند. مهم ترین شواهد دیاژنتیکی شامل فشردگی، سیمانی شدن، میکریتی شدن، انحلال، جانشینی،نئومورفیسم، تشکیل استیلولیت و ایجاد شکستگی می باشد. این ویژگی ها، نشاندهنده تأثیر محیط های مختلف دیاژنتیکی جوی، دریایی، دفنی و بالا آمدگی است. همچنین داده های ایزوتوپی کربن و اکسیژن سنگهای آهکی نشان می دهد که مقدار ایزوتوپ اکسیژن بین 0/8 تا 13/9- قسمت در هزار PDB و مقدار ایزوتوپ کربن بین 2/84- تا 3/5+ قسمت در هزار PDB در تغییر است که روند این تغییرات مؤید تأثیر محیطهای دیاژنتیکی جوی و دفنی است. در ضمن براساس مقدار ایزوتوپ اکسیژن دمای تشکیل سنگهای آهکی در پالئوسن بالایی حدود 28 درجه سانتیگراد محاسبه شده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله حذف هيدروکربن هاي آرماتيک از محيط زيست با استفاده از هيدروژن پراکسيد به عنواناکسيدکننده شبه حياتي و سازگار با محيط زيست تحت pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حذف هيدروکربن هاي آرماتيک از محيط زيست با استفاده از هيدروژن پراکسيد به عنواناکسيدکننده شبه حياتي و سازگار با محيط زيست تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله حذف هيدروکربن هاي آرماتيک از محيط زيست با استفاده از هيدروژن پراکسيد به عنواناکسيدکننده شبه حياتي و سازگار با محيط زيست تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حذف هيدروکربن هاي آرماتيک از محيط زيست با استفاده از هيدروژن پراکسيد به عنواناکسيدکننده شبه حياتي و سازگار با محيط زيست تحت pdf :

سال انتشار: 1394
محل انتشار: سومین همایش سراسری محیط زیست، انرژی و پدافند زیستی
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
آتنا نعیمی دانشکده علوم، بخش شیمی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران
ایمیلو پرز – موسسه مطالعات پیشرفت نانوتکنولوژی، مادرید، اسپانیا

چکیده:
در این پروژه پیرین ها (که جز سرطان زاهای محیطی باشند) با دو کمپلکس های آهن به وسیله هیدروژن پراکسید 2O2H اکسید شده اند و از چرخه محیط زیست حذف می شوند. از ویژگی های این سیستم این است که از 2O2H به عنوان اکسید کننده سبز و سازگار با محیط زیست استفاده شده است و از کمپلکس های آهن به عنوان کمپلکس های غیر هم و شبه حیاتی مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم سریع، راحت و مقرون بصرفه می باشد


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله کنترل NARMAدرL2 فرآيندهاي غير خطي از طريق شناسايي فرآيند و براي توابع شبکه عصبي MGAPدرRBF تحت pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کنترل NARMAدرL2 فرآيندهاي غير خطي از طريق شناسايي فرآيند و براي توابع شبکه عصبي MGAPدرRBF تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله کنترل NARMAدرL2 فرآيندهاي غير خطي از طريق شناسايي فرآيند و براي توابع شبکه عصبي MGAPدرRBF تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کنترل NARMAدرL2 فرآيندهاي غير خطي از طريق شناسايي فرآيند و براي توابع شبکه عصبي MGAPدرRBF تحت pdf :

سال انتشار: 1391

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی مهندسی برق اصفهان

تعداد صفحات: 13

نویسنده(ها):

جمال غلامی آهنگران – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین

چکیده:

در این مقاله از کنترل کننده NARMA-L2 (Nonlinear Autoregressive Moving Average) جهت کار برای صنعتی، از طریق استخراج مدل Affine فرایند هستیم و بر پایه توابع شبکه عصبی این RBF (Radial Basis Function) به جد. با استفاده از روش MGAP (Modified Growing And Pruning ) جهت آموزش نرونهای شبکه عصبی، تعداد نرونهای مورد نیاز جهت شناسایی فرآیند را به حداقل رسانده این نکته تعداد نرونهای شبکه عصبی به صورت دینامیکی تعیین خواهد شد و از روش EKF (Extended Kalman Filter ) جهت اصلاح پارامترها شبکه RBF نبرد. با توجه به ویژگی‌های فرایندهای صنعتی که می‌توان به حواس غیرخطی، موج دنا معینی و متغیر با زمان بودن پارامترهای آن اشاره نمود لذا تکنیک شبکه عصبی در شناسایی فرآیند از کارایی بسیار بالایی برخوردار است. پس از شناسایی و استخراج مدل Affine برند، از کنترل کننده NARMA-L2 برای پاس به قانون کنترل ورودی جهت اعمال به فرایند در مسیر دنبال بودن خروجی مطلوب بهره گرفته‌اید. ثمر بخشی این تکنیک روی راکتور شیمیایی CSTR ( Continuous Stirred Tank Reactor ) ارزیابی شده است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله طبقه بندي تخليه جزئي باروش صوتي درترانسفورماتورهاي قدرت مبتني برآناليز ويولت و شبکه عصبي مصنوعي تحت pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طبقه بندي تخليه جزئي باروش صوتي درترانسفورماتورهاي قدرت مبتني برآناليز ويولت و شبکه عصبي مصنوعي تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله طبقه بندي تخليه جزئي باروش صوتي درترانسفورماتورهاي قدرت مبتني برآناليز ويولت و شبکه عصبي مصنوعي تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طبقه بندي تخليه جزئي باروش صوتي درترانسفورماتورهاي قدرت مبتني برآناليز ويولت و شبکه عصبي مصنوعي تحت pdf :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی برق و الکترونیک ایران
تعداد صفحات: 6
نویسنده(ها):
مهدی احمدی دانشجوی کارشناسی ارشدبرق
مهدی نیرومنداستادیاردانشگاه اصفهان
مجید دهقانی – استادیاردانشگاه آزاداسلامی واحدنجف آباد

چکیده:
دراین مقاله بررسی برروی سیگنالهای تخلیه جزئی الکتریکی اشکارشونده توسط صوت که میتواند درسیستم های عایقی ترانسفورماتورهای قدرت اتفاق بیفتد صورت میگیرد هدف انتخاب پارامترهای ورودی مناسب و ایجاد یک شبکه عصبی مصنوعی جهت طبقه بندی انواع تخلیه جزئی الکتریکی که میتواند درعایق کاغذی روغنی رخ دهد می باشد نتیجه کارتشخیص و طبقه بندی انواع مختلف تخلیه جزئی تحلیلی توسط سیگنال صوتی گرفته شده ازترانسفورماتورهای قدرت می باشد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,

تاريخ : 17 مهر 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ali | بازدید : <-PostHit->

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله Titanate nanotube: Synthesis, charachterization and future possibilites for removal of heavy metals from aquaeuos solutions تحت pdf دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله Titanate nanotube: Synthesis, charachterization and future possibilites for removal of heavy metals from aquaeuos solutions تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله Titanate nanotube: Synthesis, charachterization and future possibilites for removal of heavy metals from aquaeuos solutions تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله Titanate nanotube: Synthesis, charachterization and future possibilites for removal of heavy metals from aquaeuos solutions تحت pdf :

سال انتشار: 1391
محل انتشار: چهاردهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران
تعداد صفحات: 4
نویسنده(ها):
Pegah Pejmanzad Chemical and Environmental Engineering Group, fanni College, South Tehran Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran
Simin Janitabar – Nuclear Fuel Cycle Research School, Nuclear Science and Technology Research Institute
Meisam Torab-Mostaedi
Leila Vafajoo – Chemical and Environmental Engineering Group, fanni College, South Tehran Branch

چکیده:

Titanate nanotubes (TNTs) are successfully synthesized via a hydrothermal process. These nanotubes with specific surface areas of 194.1 m2g-1 and pore volume of 0.21 cm3g-1 are employed to remove heavy metal ions via adsorption method. TNTs can be synthesised via changing NaOH concentration, temperature, time of reaction and the pH value of washing solutions. In this study, TNTs are synthesized with NaOH concentration of 10 M at the temperature of 130 °C for 96 h and washed with double distiled water and HCl solution of 0.1 M. The characterization of TNTs are investigated by SEM, XRD, and BET analyses.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله سنتزکالکوژنيدسه تايي مس اينديوم سولفيدتحت شرايط رفلاکس و بررسي خواص نوري آن تحت pdf دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سنتزکالکوژنيدسه تايي مس اينديوم سولفيدتحت شرايط رفلاکس و بررسي خواص نوري آن تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله سنتزکالکوژنيدسه تايي مس اينديوم سولفيدتحت شرايط رفلاکس و بررسي خواص نوري آن تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سنتزکالکوژنيدسه تايي مس اينديوم سولفيدتحت شرايط رفلاکس و بررسي خواص نوري آن تحت pdf :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: سومین همایش سراسری کاربردهای دفاعی علوم نانو
تعداد صفحات: 4
نویسنده(ها):
هانیه فخری دانشگاه تربیت مدرس
علی رضا محجوب – دانشگاه تربیت مدرس
امیرحسین چشمه خاور – دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:
نانوساختارهای CuInS2بافاز بلوری تتراگونال واندازه ذره 24nm با استفاده ازروش رفلاکس دردمای 196درجه و مدت زمان 90دقیقه تهیه شدند ازمس استیل استونات ایندیوم کلرید چهارآبه و تیواستامید به عنوان موادولیه و اتیلن گلیکول به عنوان حلال استفاده شد محصول به وسیله روشهای پراش اشعه ایکس Xrd طیف سنجی مادون قرمز FT-IR و طیف سنجی UV-VIS مورد شناسایی قرارگرفت ازطریق انالیز xRD و طیف FT-IR ثابت شد که محصول درفاز خالص تهیه شده است همچنین خاصیت نوری نمونه تهیه شده ازطریق طیف UV-VIS بررسی شدوشکاف انرژی برابر 1/55ev برای آن تخمین زده شد


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تهيه نقشه جنگل با استفاده از الگوريتم ماشين بردار پشتيبان با تصاوير ماهواره اي +ETM سال 2014 (مطالعه موردي: شهرستان هاي شيروان و پرداولدر استان ايلام) تحت pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تهيه نقشه جنگل با استفاده از الگوريتم ماشين بردار پشتيبان با تصاوير ماهواره اي +ETM سال 2014 (مطالعه موردي: شهرستان هاي شيروان و پرداولدر استان ايلام) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله تهيه نقشه جنگل با استفاده از الگوريتم ماشين بردار پشتيبان با تصاوير ماهواره اي +ETM سال 2014 (مطالعه موردي: شهرستان هاي شيروان و پرداولدر استان ايلام) تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تهيه نقشه جنگل با استفاده از الگوريتم ماشين بردار پشتيبان با تصاوير ماهواره اي +ETM سال 2014 (مطالعه موردي: شهرستان هاي شيروان و پرداولدر استان ايلام) تحت pdf :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس
تعداد صفحات: 9
نویسنده(ها):
سمیه رنگین – دانشجوی کارشناسی ارشد جنگلداری گروه علوم جنگل دانشگاه ایلام
علی مهدوی – دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم جنگل دانشگاه ایلام
حسین مهدی زاده – استادیار و عضو هیئت علمی گروه ترویج کشاورزی دانشگاه ایلام
وحید میرزایی زاده – دانش آموخته کارشناسی ارشد جنگلداری گروه علوم جنگل دانشگاه ایلام

چکیده:
در اختیارداشتن نقشه های کاربری اراضی در بسیاری از زمینه ها از جمله مدیریت منابع طبیعی و برنامه ریزی ها برای سرزمین از اهمیت بسیاری برخوردار است. جنگل های زاگرس از مهم ترین سرمایه های اکولوژیکی کشور ما به شمار می روند. از این رو اطلاع به هنگام از وضعیت آن ها نقش اساسی در کیفیت مدیریت این مناطق دارد. داده های سنجش از دور یکی از مهم ترین و بهترین منابع در تولید و به روزرسانی نقشه های جنگل به شمار می روند. در این پژوهش به منظور تهیه نقشه جنگل شهرستان های شیروان و پرداول در استان ایلام از تصاویر سنجنده +ETM ماهواره لندست مربوط به سال 2014 استفاده شد. برای طبقه بندی تصویر از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان که از روش های نظارت شده یادگیری ماشینی هست که اخیراً در زمینه طبقه بندی داده های سنجش از دور مورد استفاده قرار گرفته است، تعریف و اجرا شد. صحت کلی 88/65 درصد و صحت های بالای کاربر و تولید کننده حاکی از قابلیت بالای الگوریتم ماشین بردار پشتیبان در تهیه نقشه جنگل منطقه مورد مطالعه می باشد. در نتیجه استفاده از این الگوریتم می توان دقت طبقه بندی تصاویر ماهواره ای در این منطقه و مناطق شبیه به آن را تا حد زیادی افزایش داد و نقشه های پوشش جنگلی با کیفیت بهتری تولید نمود.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقيق بررسي غلظت يون هاي مختلف اسيدي و برآورد ميزان نهشت مرطوب در باران هاي بهاره و پاييزه مشهد تحت pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقيق بررسي غلظت يون هاي مختلف اسيدي و برآورد ميزان نهشت مرطوب در باران هاي بهاره و پاييزه مشهد تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي تحقيق بررسي غلظت يون هاي مختلف اسيدي و برآورد ميزان نهشت مرطوب در باران هاي بهاره و پاييزه مشهد تحت pdf ،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن تحقيق بررسي غلظت يون هاي مختلف اسيدي و برآورد ميزان نهشت مرطوب در باران هاي بهاره و پاييزه مشهد تحت pdf :

با پیشرفت فناوری و رشد چشمگیر شهر نشینی در دهه های اخیرشاهد تغییراتی جدی در وضع آب و هوای کره زمین و بخصوص در مناطق شهری بوده و هستیم. یکی از پدیده هایی که در سال های اخیر مورد توجه محققین بوده است، آلودگی های شهری و اثرات ناشی آز آن بوده است. باران های اسیدی و اثرات مخرب آن یکی از مسائلی است که خسارات زیادی را متوجه محیط زیست بشر نموده است. این صدمات بیشتر ناشی از ورود بیش از حد معمول بعضی از گاز های آلاینده به درون جو زمین است. مشهد به عنوان بزرگترین شهر مذهبی ایران نیز از این مشکل دور نمانده است. در مطالعه حاضر، نمونه های بارندگی پاییزسال 1382 و بهار سال 1383 این شهر مورد تجزیه و تحلیل شیمیایی قرار گرفته است. نتایج حاصل مؤید وجود تعداد زیاد چشمه های آلاینده بود که باعث غلظت بالاتر از حد معمول یونهای2 -4SO ، -2NO ، -3 NOو-3NH در باران گردیده است. با توجه به غلظت این یون ها و میزان بارندگی متوسط سالانه در مشهد میزان نهشت اسیدی محاسبه و با مقدار نهشت مرطوب در منطقه ولز انگلستان مقایسه گردیده است. نتایج نشان می دهد که نهشت آلاینده ها در مشهد بسیار بالا بوده و لذا توجه بیشتر به امور زیست محیطی این شهر مورد تأکید قرار می گیرد.امروزه بحث آلودگی هوا یک بحث تقریبا عمومی است و تمامی اقشار جامعه به نوعی از آن صحبت می کنند ویا در فرایند های کاری خود با آن درگیر می باشند. از نظر علمی به شرایطی از وضع هوا که درآن غلظت مواد موجود در هوا بیش از حد متعارف باشد و بر روی انسان، حیوان، گیاه و یا اشیاء محیط تاثیر قابل توجهی داشته باشد، هوای آلوده یا آلودگی هوا گفته می شود(9). این مواد ممکن است به صورت گاز، قطرات مایع، ذرات جامد و یا خوشه های یونی در هوا وجود داشته باشند (5).

غلظت آلاینده هایی که بطور مستقیم وارد جو می شوند ( آلاینده های اولیه) و موادی که از آنها شکل می گیرند ( الاینده های ثانویه) تابعی از شرایط جوی و فرایندهایی است که در هنگام عبور سیستم های جوی اتفاق می افتد(2). مهمترین آلاینده های موضوع بحث در پژوهش حاضر عبارتند از 2SO ، NO ، 2 NOو 3NH که در جریان فرایند های جوی به یونهای سولفات ، نیترات و آمونیم تبدیل شده و باعث اسیدی شدن باران می گردند. چشمه های تولید این آلاینده ها و واکنشهای انجام شده در جو به اختصار بیان می گردد.
چشمه اصلی دی اکسید سولفور( 2SO) در جو، فعالیت های انسانی، فعالیت آتش فشان ها و مصرف سوخت های فسیلی است (7). راه دیگر انتقال دی اکسید سولفور به جو محصولات ثانویه ای است که حاصل انتشار طبیعی دی متیل سولفید (DMS) ، H2S ، CS2 و COS به درون جو است (11). دی اکسید سولفور پس از رها شدن در جو، یا در اثر گرانش مستقیما و یا در اثر ترکیب با رطوبت جوی به صورت باران اسیدی به سطح زمین باز می گردد.
مهمترین اکسید های آلاینده نیتروژن ، اکسید نیتریت (NO) و دی اکسید نیتروژن (NO2) هستند که تحت عنوان اکسید های نیتروژن (NOX) بیان می شوند. منبع اصلی NOX ها در جو، فعالیت های انسانی و احتراق سوخت های فسیلی از قبیل مشتقات نفتی، ذغال سنگ ، گاز و سوخت هواپیما ها، فعالیت باکتری ها در خاک، رعد و برق ، آتش سوزی جنگل ها، اکسیداسیون NH3 ، شارش های استراتوسفری حاصل از اندرکنش O1(D) با NO2 و فعالیت های خورشیدی است (11).
تقریبا در تمامی دنیا ، چشمه اصلی آمونیاک (NH3) موجود در جو، مزارع حیوانی است مگر اینکه در شرایط خاص چشمه های محلی در این مورد نقشی را ایفا کنند که خیلی نمی تواند قابل توجه باشد. آمونیاک پس از حل شدن در رطوبت جو به یون آمونیم تبدیل شده و موجب اسیدی شدن باران می گردد (3 ).

باران اسیدی و نهشت مرطوب (Acid rain and Wet deposition)
برای تشکیل ابر و بارندگی لازم است که هوای مرطوب سرد شود. این عمل باید در حضور ذرات جامد ریزی به نام هواویز یا آئروسل صورت گیرد. ازمایش نشان داده است که در هوای کاملا تمیز ، اگر رطوبت نسبی حتی تا چهار صد در صد بالا برود قطرات آب شکل نمی گیرند( 12) ، در حالیکه در یک هوای معمولی که تعداد هواویزها در واحد حجم به اندازه قابل قبولی وجود دارد، اگر رطوبت نسبی از صد در صد نیز کمتر باشد، قطرک های ابر شکل می گیرند. بنابراین برای تشکیل ابر وجود هواویزها ضروری هستند. هواویز ها ممکن است به صورت خوشه هایی از یون، ذرات گرد و غبار ، خاکستر و یا سایر مواد طبیعی و یا غیرطبیعی باشند. از جمله موادی که به صورت طبیعی وارد جو می شوند می توان از Na+، Cl- و Mg2+ را نام برد. منشأ موادی که به صورت مصنوعی یا غیر طبیعی در جو وارد می شوند معمولا ناشی از سوخت مواد فسیلی درنیروگاه های برق و خودروها بوده که از آن جمله می توان یونهای SO2 و -NO3 را نام برد. البته بخشی از SO2 موجود در جو نتیجه تبخیر آب دریاها و اقیانوس ها است. این مواد در آب اقیانوس ها به صورت محلول وجود دارد و تبخیر آب باعث رها شدن این گاز ها به داخل جو می شود ( 10). ابرهایی که حامل این یونها هستند، اسیدی بوده و باران هایی که از این ابرها بر زمین می بارند تحت عنوان باران اسیدی
(Acid rain) شناخته می شوند.
اولین بار رابرت انگوس- اسمیت واژه باران اسیدی را بکار برد. وی در سال 1852 در مراسمی که در دانشکده ادبیات و علوم اجتماعی منچستر برگزار گردید، هنگام سخنرانی در مورد باران هایی که در دوران انقلاب صنعتی در منچستر باریده بود، از واژه باران اسیدی استفاده نمود (4). اسمیت فعالیت های کارخانه ای و استفاده از سوخت ذغال سنگ را عامل اصلی ورود مقدار متنابهی اسید کلریدریک به داخل جو و اسیدی شدن باران دانست.
قدرت اسیدی مواد محلول در آب ، معمولا بر حسب PH ( لگاریتم منفی غلظت یون های هیدروژن) اندازه گیری می شود. بر این اساس اگر PH محلول کمتر از 0/7 باشد، محلول اسیدی و اگر بزرگتر از 0/7 باشد به آن قلیایی گفته می شود. معمولا PH باران های غیر اسیدی بین 0/5 و 6/5 است؛ یعنی باران های معمولی به خودی خود کمی اسیدی هستند، علت این امر حل شدن CO2 موجود در جو در آب باران و تولید اسید کربنیک است. با ورود 2 SO و 3 NOبه داخل جو و حل شدن آن در آب باران اسید سولفوریک و اسید نیتریک حاصل می شود و قدرت اسیدی باران افزایش می یابد. البته گاهی اوقات بخشی از این اسید ها در حضور قلیاهایی مانند Mg2+ و Ca2+ که تمایل به افزایش PH را دارند خنثی می گردند.
در حقیقت باران ها وقتی اسیدی تلقی می شوند که PH آن ها از 6/5 کمتر باشد و چنانچه مقدار PH از 6/4 کمتر شود باران اسیدی به شدت خطرناک خواهد بود. با ریزش باران اسیدی بر روی زمین از آنجا که خاک ها معمولا قلیایی هستند، بخشی از اسید موجود در باران خنثی می شو د و به این ترتیب کمی از قدرت تخریب اسیدی آن کاسته خواهد شد. اما در مناطقی که خاک ها قلیایی نبوده و یا ضخامت لایه قلیایی خاک کم باشد، در نتیجه ریزش باران اسیدی، خاک خاصیت خود را از دست می دهد و گیاهان در چنین خاکی قادر به ادامه حیات نخواهند بود. همچنین رواناب موجود در چنین مناطقی از قدرت اسیدی بالایی برخوردار بوده و با ورود به تالاب ها و دریاچه ها ممکن است حیات موجودات آبزی را به خطر بیاندازد. باران های اسیدی قبل از آنکه به سطح زمین برسند از قدرت تخریبی زیادی برخوردار بوده و می توانند به مناطق با پو شش گیاهی مانند جنگل ها و مزارع خسارات زیادی وارد نماید. در مناطق شهری نیز گاهی تاثیر باران های اسیدی بر روی نمای ساختمان ها و سایر مواد قابل توجه می باشد.
با در دست داشتن مقدار متوسط غلظت یون های مختلف در بارندگی ها و نیز میانگین بارندگی سالانه می توان با استفاده از رابطه زیر مقدار نهشت اسیدی مرطوب را محاسبه نمود.

DM (g M m-2) = [M] (mg l-1) × Rainfall (mm) ×10-3
در این رابطه DM مقدار نهشت یون مورد نظر و [M] غلظت آن یون است. مثلا اگرغلظت اسید سولفوریک در طول سال0/8 میلی گرم در لیتر و بارندگی سالانه 400 میلی متر باشد، مقدار نهشت مرطوب اسید سولفوریک برابر خواهد بود با:
DSO4 (g M m-2) = [00/8] (mg l-1) × 400 (mm) ×3-10 =2/3 gm-2 = 0/32 kg ha-1


نهشت خشک (Dry deposition)
در فرایند نهشت خشک ذرات الاینده اسیدی کننده مانند 2SO و NOxها، بطور مستقیم و تحت تاثیر نیروی گرانش بر سطح زمین فرود می آیند. در این حالت اگر سطح مرطوب باشد، فرآیند تشکیل اسید مانند ردون ابر انجام شده و اسید شکل می گیرد. نقش نهشت خشک بیشتر در مورد ساختمانها و سایر وسایل در مناطق شهری اهمیت دارد. دی اکسید سولفور می تواند در حضور رطوبت جوی با آهک موجود در ساختمانها ترکیب شده و سولفات کلسیم تولید نماید ، این نوع سولفات پس از حل شدن در آب می تواند موجبات آسیب به بنا ها، پیکره های مرمری، نقاشی ها و افت کیفیت منسوجات، وسایل چرمی وکاغذی را فراهم کند( 6).

اهداف
از آنجا که شهر مشهد یکی از آلوده ترین شهر های کشور به حساب می آید و معمولا چشمه های آلودگی در این شهر چشمه های مصنوعی است ، به منظور تخمیین غلظت آلاینده های اسیدی کننده باران های پائیزه و بهاره شهر مشهد این پژوهش صورت گرفته است. هدف دیگر این تحقیق محاسبه مقدار نهشت اسیدی حاصل از باران های اسیدی بوده است که می تواند شاخص خوبی برای برنامه ریزان محیط زیست باشد. در پایان ، نتایج حاصل از این تحقیق با نتایج تحقیق مشابهی که در یکی از آلوده ترین نقاط اروپا از این نظر ، یعنی منطقه شمالی ولز در بریتانیا بعمل در آمده است، مقایسه گردید تا وضعیت و میزان آلودگی مشهد در مقایسه با یک شاخص معلوم مشخص گردد.

مواد و روشها
پنج نقطه در سطح شهر مشهد انتخاب و باران سنج های تجمعی خاصی دراین نقاط نصب گردید. این نقاط که تحت عنوان ایستگاه های 1 تا 5 نامگذاری شدند طوری انتخاب گردیدند که حتی الامکان در سطح شهر گسترده بوده و در نزدیکی نقاطی با شرایط ویژه قرار نداشته باشند. یعنی سعی شده است که ایستگاه ها در مناطقی که معرف شرایط عمومی شهر باشد نصب گردند.
در دوره های سه ماهه پاییز سال 1382 و بهار سال 1383 از باران های مختلف نمونه برداری گردید. از بین نمونه های جمع آوری شده آنهایی که دارای ویژگی های خاص بودند، جهت بررسیهای بعدی انتخاب گردیدند. این میژگی ها عبارت بودند از : (الف) مدت بارندگی کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 24 ساعت نباشد. (ب) حد اقل 24 ساعت قبل از بارندگی، بارندگی دیگری وجود نداشته است. (ج) در قبل و یا در حین بارندگی، توفان و گرد وخاک غیر طبیعی وجود نداشته است. (د) بارندگی فقط به صورت باران بوده و سایر انواع بارندگی وجود نداشته است.
بارندگی های کمتر از 6 ساعت از حجم قابل توجهی برخوردار نبوده و نمونه های برداشتی قابلیت تجزیه شیمیایی را نداشته اند. نمونه هایی که مدت بارندگی آن ها بیش از 24 ساعت بوده ، اگرچه تعدادشان اندک بوده است ولی چون بیم آن می رفت که به لحاظ غلظت کم نتواند معرف شرایط عمومی وضع هوا باشند، حذف گردیدند. به این ترتیب از میان بارندگی های متعدد ، در هر فصل پنج بارندگی و در مجموع ده بارندگی با شرایط مناسب انتخاب گردید.
نمونه های باران جمع آوری شده از هر بارش،ا در ظروف پلاستیکی مخصوصی که از قبل با آب مقطر کاملا تمیز شده بود، تا قبل از ارسال به آزمایشگاه برای تجزیه شیمیایی در یخچال نگهداری شدند. پس از هر بارندگی نمونه ها ی استحصالی از هر ایستگاه به تفکیک در آزمایشگاه شیمی تجزیه مورد تجزیه شیمیایی قرار گرفته و غلظت یونهای مختلف و PH آن ها تعیین گردید. غلظت یون ها در نمونه های استحصالی با توجه به طول مدت بارندگی، شدت بارندگی و اینکه آیا بارندگی به بارش قبلی متصل بوده است یا نه و نیز فاصله زمانی بین دو بارندگی متفاوت بود. از آنجا که هدف محاسبه میزان نهشت اسیدی بود ، میانگین غلظت یون ها در تمامی بارش ها مورد نظر قرار گرفت. جداول شماره 1 و 2 این مقادیر را در دو فصل پاییز و بهار نشان می دهد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید





ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
,